Paniek... na een rustig weekend!

28 augustus 2018 - Chemnitz, Duitsland

Dit weekend hebben wij eigenlijk vrij weinig gedaan, we zijn op zaterdag even naar de supermarkt gelopen aan de andere kant van de stad omdat we dichtbij alleen een Aldi hebben. Op zondag heb ik zon 45 minuten gewandeld en verder hebben we nog even Harry potter gekeken samen.

Maandagochtend was het dan zover.. onze eerste stagedag. het was een lange maar wel hele leuke dag, de taalbarriere is nog wel lastig maar ik begin langzaamaan wat meer Duits te praten. De kinderen vonden het ontzettend leuk dat ik er was, de eerste dag op stage was dus zeker goed geslaagd.

S'avonds was het tijd om de verjaardag van Iris te vieren, ze werd die dag 21 dus dat konden we niet zomaar aan ons voorbij laten gaan! Alleen onze timing was heel slecht...

We besloten om richting Chemnitz te reizen omdat dit de grote stad bij ons in de buurt is en daar de meeste restaurantjes zijn, we namen onze huisgenoot tyler ook mee en het werd een hele gezellige avond, We dronken coctails en Iris kreeg een speciale verassing van het personeel vanwege haar verjaardag.

21 and coctails  taart want we hadden wat te vieren het eten we hebben gegeten bij een restaurant genaamd Alexeen van de gebouwen in Chemnitz

Helaas zullen jullie het inmiddels vast wel meegekregen hebben over de situatie in Chemnitz... Afgelopen zaterdag is er een 35 jarige man doodgestoken in Chemnitz door immigranten. Hier wisten wij niets vanaf, anders waren we niet die kant uit gegaan. Maar doordat dit voorval afgespeeld had stond op maandag de hele stad vol met mensen die aan het protesteren waren.

hier een linkje van een van de mediaberichten uit nederland:

Dit waren ook veelal mensen die Hitler aanhangen en echt over de nazi's te spreken zijn, hier werden dan ook veelal dingen over geroepen. Het is in Nederland nu volop in het nieuws.

Wij liepen daar dus tussen, toen we aankwamen waren er wel protesten maar dit was nog erg rustig dus wij zijn gewoon gaan eten, toen we weer naar huis wilden werden we tegen gehouden door de politie. De hoofdweg die we moesten overst

eken om naar het station te gaan was volledig afgebakend met een politiemuur en we mochten geen kant uit. We hebben de agent gevraagd of we er door mochten maar niemand mocht het centrum meer in of uit en bij het station was het echt niet veilig werd er gezegd. Wij besloten dus om er een stukje van weg te lopen en het maar af te wachten want de situatie was inmiddels best heftig geworden en er kwamen alleen maar meer mensen op af.

een klein gedeelte van de chaos

Uiteindelijk werd het zo erg dat er met vuurwerkbommen werden gegooid en andere spullen, het vuurwerk landde vlakbij ons, toen zijn we uit paniek gaan rennen naar een plek waar het rustiger was.

Ik was inmiddels helemaal in paniek en over de rooie omdat er ergens toch diep van binnen nog een angst zat van mijn stage 2 jaar geleden, toen zat ik hier namelijk precies in de tijd van alle aanslagen.Dat vuurwerk was voor mij echt de druppel, Ik begon bijna te hyperventileren. We besloten om te kijken of er een andere mogelijkheid was om de stad uit te komen, Dit was erg lastig want overal stond politie... Onze enige optie zou dus zijn om naar het treinstation te gaan maar dit vonden Iris en ik beide toch iets te onveilig. Dus toch maar onze stagebegeleidster gebeld,Die schrok heel erg van de situatie en zij is gelijk haar collega gaan bellen die in Chemnitz woont.

We waren weggelopen van de heisa, maar uiteindelijk kwam het toch weer onze kant op dus we zijn toch maar richting het station gelopen terwijl de mensenmassa een soort van achter ons liep. De collega van onze begeleidster had mij inmiddels gebeld en zei dat ik mijn locatie door moest sturen, toen heb ik haar een live locatie linkje gestuurd zodat ze me bij iedere stap kon tracken, en vrij snel was ze bij ons en zaten we weer veilig in de auto, weg van alle ellende.

Met de auto heeft ze ons naar huis gebracht, en we waren echt heel blij en dankbaar dat ze zo snel gekomen is omdat we niet wisten wat er zou gebeuren als we daar bleven of als we de trein gepakt hadden.

Zo maak je nog eens wat mee als je net 5 dagen in een vreemd land bent... Al met al is alles toch goed gekomen! Maar ik was toch wel heel erg blij dat we gewoon veilig thuiskwamen en ons bedje in konden.

1. Maarten:
    heftig.. goed nagedacht!!!
  2. Yvonne v setten:
    28 augustus 2018
    Hopelijk voor jully word het nu weer een beetje rustig nog veel plezier met je stage
  3. Janine Vd Zand:
    28 augustus 2018
    jeetje meiden dat is flink schrikken zeg bah bah! wat fijn dat irmand jullir gered heeft uit de heftige situatir. ik hoop dat jullir een beetje tot rust zijn gekomen. dikke kus
  4. Mattanja:
    28 augustus 2018
    Caith, ik hoorde het vanmiddag van je moeder, heftig zeg!!!
    maar goed aangepakt!
    X
  5. Oma Ria:
    28 augustus 2018
    LIEVE SCHAT dat is echt schrikken. Als je weer ergens heen gaat check dan eerst of er daar niks aan de hand is. Maar je hebt heel goed gehandeld. fijn dat het op je stage zou goed gaat. en je duits ook wel goeed is.Je hebt de tijd om het steeds beter te leren.
    ik ben trots op je, xxoma
  6. Charissa van weij:
    28 augustus 2018
    oh jeetje wat heftig meis!! ik ben blij dat het goed gaat! heel erg veel plezier nog daar!
  7. Soraya:
    28 augustus 2018
    Heftig hoor! Gelukkig ben je toch veilig thuis gekomen. Veel plezier nog
  8. Abigail:
    29 augustus 2018
    Ach meis, gelukkig veilig thuis gekomen! Suc6 met je stage! X
  9. Kendra Lucassen:
    30 augustus 2018
    Oh wat erg! Fijn dat je snel in veiligheid gebracht kon worden! Geniet van je stage meis